2013. június 4., kedd

Nem várt mellékhatások - fekete háromszög.

   Nem tudom, Önök jártak-e már úgy, hogy korábban egyáltalán nem, vagy csak alig hallottak egy bizonyos dologról (egy könyvről, filmről, egy személyről...), aztán egyszer csak "találkoznak" vele és nincs megállás! Erről olvasnak az újságban, hallanak a tv-ben, mesél róla egy ismerősük...
Én így jártam a gyógyszerek nem várt mellékhatásaival. Természetesen tudtam a bejelentésének módjáról, de soha nem volt rá szükségem munkám során. Egy kedves olvasóm levele indította el a "lavinát". Válaszoltam neki, azután írtam is egy bejegyzést a témáról, de itt nem lett vége. Két egymástól független szaklapban is rábukkantam a fekete háromszögre, majd a neten kaptam róla hírlevelet. Így nem volt kérdés, hogy írok róla!


"Egy, az Európai Bizottság által elfogadott jogszabálynak köszönhetően, a jövőben fordított fekete háromszöggel kell jelölni azokat az Európai Unióban forgalmazott gyógyszereket, amelyek kiegészítő ellenőrzést igényelnek. E jelölés segítségével a betegek és az egészségügyi szakemberek is könnyen felismerhetik azokat a készítményeket, amelyeknek kísérő szövegében arra kérik őket, ha nem várt mellékhatásokat tapasztalnak, jelentsék az ebből a célból működtetett rendszeren keresztül.
Az új jelölést 2013 szeptemberétől tüntetik fel a kiegészítő ellenőrzést igénylő gyógyszereken, azaz minden olyan készítményen, amelyet 2011. január 1-je után engedélyeztek, és amely új hatóanyagot tartalmaz. Továbbá a 2011. január 1-je után engedélyezett biológiai gyógyszereken (például vakcinákon vagy vérplazmaalapú termékeken), valamint azokon a termékeken, amelyekről az engedélyezést követően bizonyos kiegészítő információkra van szükség, illetve amelyek engedélyezése a gyógyszer biztonságos és hatékony használatával kapcsolatos feltételekhez és korlátozásokhoz kötött." (forrás: www.marketingpirula.hu)
 "Ez nem jelenti azt, hogy a készítménytõl tartani kell, csupán azt, hogy az újonnan jelentkezõ kockázatok idõben azonosíthatók és elkerülhetõk legyenek. Ahhoz, hogy a beteg egy-egy gyógyszeres kezeléssel összefüggõ kérdésben helyesen és tudatosan járjon el, kellõ ismeretekre van szükség."  - olvasható a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének honlapján.


 Kapcsolódó írásaim:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése