2014. január 15., szerda

Jön az influenza!

 
Lassan megkezdődik az influenzaszezon Európában, több országban már járvány van, ez Magyarországon néhány héten belül várható – közölte az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ).
 
Ezzel kapcsolatos a mai cikkem.
 
Megfelelő odafigyeléssel, immunrendszerük támogatásával sokat segíthetünk szervezetüknek a betegségek megelőzésében, leküzdésében.

Mit tehetünk ennek érdekében?

1. Az immunrendszer megerősítése

Vitaminok közül a C-vitamin a leggyakrabban alkalmazott vitamin. Antioxidáns hatású, védi a szervezetet a környezeti ártalmaktól, azáltal, hogy megköti a szervezet sejtjeit károsító szabad gyököket. Segíti a szervezetet a fertőzések leküzdésében. 

A többféle vitamint és ásványi anyagokat tartalmazó multivitamin készítményekből számos van forgalomban; összetételük közel azonos – egy-egy kivételt leszámítva. 

Gyógynövények közül immunrendszer erősítő hatása van a bíbor és a keskenylevelű kasvirágnak és a csipkebogyónak. 

Itt érdemes megemlíteni a grapefuitot is, mivel a magjából és a húsából készült kivonatot egyre gyakrabban alkalmazzák az immunrendszer erősítésére, méltán. A mag kivonat bioflavonoidokat tartalmaz, amelynek gyökbefogó és antioxidáns hatása van. 

Homeopátiás gyógyszerek között mind mono-, mind kombinált készítményben találunk olyat, amely segítségünkre lehet a megelőzésben és a kialakult betegség leküzdésében.  

2. Megfelelő személyi higiénia betartása.  

Mivel mind az influenza, mind a nátha cseppfertőzés útján terjed, oda kell figyelnünk a gyakori kézmosásra. Ha erre nincs lehetőség, érdemes magunknál tartani vagy víz nélkül használható kézfertőtlenítő gélt, vagy fertőtlenítő oldattal átitatott törlőkendőt.  

3. Friss levegő.  

Lehetőleg minél többet tartózkodjunk a szabadban. A friss levegő segíti tüdőnket a "szellőztetésében". A benti meleg levegő és hideg kinti levegő cseréje serkenti a vérellátást, ezáltal fokozza az ellenállóképességet.


 4. "Ép testben ép lélek."  

A - lehetőleg - rendszeres testmozgástól fittebbek, kiegyensúlyozottabbak leszünk, nehezebben gyűr le minket a betegség.  

5. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.  

Ez lehet különösen hangzik, de ha elég időt alszunk és mindezt nyugodt körülmények között (nem szól mellettünk a tévé, kényelmes a fekhely...) tesszük, az kihat a mindennapjainkra, a kedvünkre, hiszen alvás közben regenerálódik a szervezet is. Ezáltal kiegyensúlyozattabbak leszünk, ami segíti immunrendszerünk működését.


Kapcsolódó cikkeim:

- Influenza vagy megfázás?
- Egy kis immunerősítés-1.rész.
- ...immunrendszer erősítés. 2.rész.
- Komplex készítmények a meghűléses betegségek kezelésére-Paracetamol.
- Komplex készítmények a meghűléses betegségek kezelésére - Ibuprofen és Acetilszalicilsav.

5 megjegyzés:

  1. Amiben nagyon hiszek és be is válik nálam, az a c-vitamin és a testmozgás, rendszeres mindkettőből. Ezt szedem: http://bit.ly/aktiv-c és a télen nem voltam beteg.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Júlia!
    Férjemmel rendszeresen szedünk D-vitamint így télen, sokat olvastunk róla, hogy mennyire segíti az immunrendszert, plusz nekem a nőgyógyászom javasolta, mivel 16 hetes kismamaként picit alacsony volt a D-vitamin szintem. Dr. Chen féle D-vitamin Maxot szedünk, ebben 2000 NE van. A kérdésem az lenne, hogy a párom most beteg lett (légcsőhurut szerűsége van és láza), de valahol olvasta, hogy ilyenkor úgymond "sokkterápiaként" lehet ennél többet is bevenni, akár 10000 NE-nyit is. Ez nem túlzás? Illetve ha tényleg lehet még növelni a napi 2000 NE adagot, mennyi a maximum ami ajánlott? Csak amiatt kérdeznénk, hogy hátha hamarabb gyógyulna, picit félünk, nehogy elkapjam.
    Köszönettel
    Klára

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Klára!

      De, én egyértelműen túlzásnak tartok 10000NE D-vitamin bevitelt!
      Tudom, hogy nagyon "felkapott" lett a D-vitamin szedése mostanában és azzal, hogy már nem csak receptköteles gyógyszerként lehet beszerezni, kifejezetten reklámozzák is, de nem szabad túlzásba vinni a szedését!
      Télen, mikor nem ér minket annyi napfény, nagy szükség van a pótlására. Nem csak a csontjainknak, hanem az immunrendszerünknek is fontos, de a túladagolása veszélyes lehet! Elég a napi 1 szem! Próbáljanak meg másként vigyázni Önre. Gyakori kézmosás, szükség esetén szájmaszk, kerülni az egy légtérben tartózkodást (ezt természetesen csak súlyos esetben)

      A D-vitamin túladagolásának tünetei: fejfájás, étvágytalanság, gyengeségérzet, fogyás, gyomor-bélműködési zavarok (hányás, szorulás, hasmenés), izom- és csontfájdalmak, növekedési zavar.
       
      Súlyos túladagolás esetén a D-vitamin hatása ellentétes: a csontok mésztartalmának csökkenése és a vér-, valamint a vizelet kalciumszintjének emelkedése. A szövetekben, erekben és a vesében mészlerakódások (veseelégtelenség), továbbá központi idegrendszeri zavarok léphetnek fel.
      Az említett toxikus tünetek reverzíbilisek, ha a D-vitamin bevitelét időben megszakítják.


      Üdvözlettel,
      Dr.Szabó Júlia
       

      Törlés
  3. Kár, hogy a cikk nem említi a D-vitamin fontosságát az influenza megelőzése szempontjából...
    Az influenzajárványok legfőbb oka a szervezetben, a napsütés hiányában lecsökkent D-vitaminszint. Megfelelő mennyiségű D3-vitamin pótlással az influenza és egyéb felső légúti betegségek előfordulása akár 90%-al is csökkenthető.
    A legújabb kutatások alapján egy 70 kilós felnőtt ember napi D-vitamin szükséglete egész évben legalább 5.000 NE, télen pedig napsütés hiányában akár 10.000 NE.
    Ajánlott évente legalább 1x megméretni a D-vitamin szintünket, mert ajánlott úgy beállítani a dózist, hogy a szintünk mindig 50-70ng/ml legyen. Ezzel már egy sor betegséget meg lehet előzni. Jelenleg a magyar lakosság 90 százalékára jellemző a krónikus D-vitamin hiány, a legújabb kutatások pedig igazolták, hogy a D-vitamin hiánya szerepet játszik:

    a magas vérnyomás,
    a csontritkulás,
    az izomsorvadás,
    az autoimmun betegségek,
    a reumás ízületi gyulladások,
    az inzulinfüggő cukorbetegség,
    az SM,
    a stroke
    az aknék,
    a szívbetegségek,
    a szívelégtelenség,
    az érelmeszesedés,
    a vesebetegségek,
    16 fajta rák,
    a parkinson kór,
    a pszoriázis, rozacea, atópiás bőrgyulladás,
    a fogágy betegségek,
    a makula degeneráció,
    a vastagbél polipok,
    a PCOS,
    az 1TDM és 2TDM,
    a depresszió kialakulásában.

    A D-vitamin megfelelő hasznosulásához elengedhetetlen a magnézium megfelelő mennyiségben és minőségben való pótlása is!
    Illetve a K2-vitamin fogyasztása szintén ajánlott a kalcium-anyagcsere megfelelő működéséhez.

    Örvendetes lenne ha a szakma is figyelemmel követné az aktuális kutatásokat, mert ha nem követik és az elavult ajánlásokat alapján adnak tanácsot a pácienseknek akkor így nehezen lehet a magyar lakosság általános egészségügyi állapotán javítani...

    Ajánlott források, irodalom a témában:

    http://semmelweis.hu/hirek/2012/06/27/minden-masodik-magyar-nyaron-is-d-vitamin-hianyos/

    http://www.tenyek-tevhitek.hu/az-influenza-es-a-d-vitamin.htm

    I. D-vitamin Nap: Interjú Prof. Dr. Lakatos Péterrel:
    http://www.youtube.com/watch?v=6SS9pnQpjKg

    Vitamin D: Does Less Sun Mean More Disease?
    https://www.youtube.com/watch?v=u6QlVt2c5Ow

    http://www.biotechusashop.hu/your-body/2014/01/13/15-ok-mi%C3%A9rt-fontos-a-D-vitamin-ha-sportolsz/

    http://www.tenyek-tevhitek.hu/magnezium-fontossaga-d-vitaminhoz.htm

    http://www.tenyek-tevhitek.hu/csaktagoknak/az-erelmeszesedes-aortaszukulet-vesemeszesedes-megelozheto-es-visszafordithato.php

    Szendi Gábor : Napfényvitamin:
    http://www.jaffa.hu/konyvek-reszletek.php?konyv_id=2690

    http://www.femina.hu/egeszseg/szendi_gabor_rak_megelozes_interju

    http://www.femina.hu/egeszseg/szendi_gabor_rak_kezeles_interju

    Szendi Gábor: Új vitaminforradalom
    http://www.jaffa.hu/konyvek-reszletek.php?konyv_id=2786

    http://www.vitamindcouncil.org/

    http://www.paleorszag.hu/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=786&Itemid=167

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Feri!

      Nagyon köszönöm hozzászólását!

      Üdvözlettel,
      Dr.Szabó Júlia

      Törlés