2013. augusztus 17., szombat

Folsav és a terhesség. 2.rész

 
 
Ma folytatjuk a nemrégiben megkezdett témánkat a folsavról, csak már más megközelítésben.

- Bevallom ezt a cikket kicsit később akartam feltenni, de az előző részhez érkező egyik kérdés miatt annyira aktuálissá vált, hogy gondoltam nem várok vele tovább.
 
 
A folsav és a terhesség.
 
Várandósság alatt megnő a szervezet folsav igénye!
 
Terhesség alatt elsősorban a velőcsőzáródási rendellenességek megelőzése miatt van nagy szerepe, hiszen a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav megfelelő mennyiségű jelenlétében megy végbe hibátlanul.
 
A terhesség során a magzat fejlődését leginkább a sejtosztódás határozza meg, ezért a megfelelő mennyiségű folsav bevitele a DNS előállításában betöltött szerepe miatt rendkívül fontos.
 
 
Az ajánlott napi adag 0,4-0,8 mg. Maximálisan napi 1 mg vehető be! (Más források szerint a napi szükséglet 0,05-0,2 mg, ami terhesség alatt 0,3-0,4 mg-ra nő.)
 
(Egy kis megjegyzés: A folsav átjut az anyatejbe, ezért szoptatás idején csak az előny/kockázat mérlegelése mellett adható.)
 
 
 
Mik is azok a velőcsőzáródási rendellenességek?
 
A velőcsőzáródási rendellenességek (agy- és koponyahiány, nyitott gerinc) a leggyakoribb fejlődési rendellenességek közé tartoznak. 
 
A magzati idegrendszer fejlődése során az agy és a gerincvelő az ún. velőlemezből alakul ki, amely normális esetben velőcsővé záródik. Ha ez a záródás elmarad vagy nem teljes, akkor beszélünk velőcső záródási rendellenességről. 
 
A velőcső záródására a terhesség 28.napjára fejeződik be.
 
 
Folsav pótlásának lehetőségei.
 
A folsav felszívódása érdekes módon a mesterséges készítményekből jobb, mint a természetes forrásokból. Azt érdemes tudni, hogy a folsav felszívódásához és megfelelő raktározásához B12-vitamin szükséges. (a kombinált vitaminokban, mint a terhesvitaminokban , mind a kettő megvan)
 
Legjobb természetes folsav forrásaink a leveles zöldségek (elsősorban a spenót), a gyümölcsök, a máj, a búzacsíra és az élesztő. 
 
Gyógyszer és étrendkiegészítő formájában mind önmagában, mind komplex készítményben (multivitaminok, terhesvitaminok) megtalálható.
 
 
Folsav és metafolin. 
 
"Magyarországon a nők akár 56%-a nem képes a folsavat megfelelően hasznosítani, teljes mértékben biológiailag aktív formává, foláttá alakítani." (Czeizel E. et al (2001): A metiléntetrahidrofolát-reduktáz (MTHFR) gén polimorfizmusának (C677T) magyarországi gyakorisága. Orvosi Hetilap 2001, 142 (23), 1227-1229).
 
 
A folsav maga nem biológiailag aktív forma, a szervezet alakítja át azzá, így tudja a megfelelő hatásokat elérni.
 
A metafolin ezzel szemben már a biológiailag aktív folát formának egy kalcium vegyülete. Így a metafolinhatóanyag könnyebben hasznosítható a szervezet számára.
 
Magyarországon a metafolin a Femibion terhesvitaminban található meg.
 
 
Remélem hasznos volt ez a kis összegzés!
 


Kapcsolódó írásaim:
- Meghűléses betegségek tüneteinek enyhítése terhesség és szoptatás alatt.
- Aranyér terhesség alatt és szülés után.
- Cukorbetegség a terhesség alatt.
- Fogamzásgátlás lehetőségei szoptatás alatt.

2013. augusztus 15., csütörtök

Folsav és a terhesség. 1.rész



Az egyik legtöbb hozzászólással büszkélkedő bejegyzésem a Terhesvitaminok összehasonlítása. Ebben többen kérdeztek a folsav szerepéről - meddig, miért... is van rá szükség. Az utolsó két megjegyzés annyira részletekbe menő volt, hogy úgy éreztem itt az ideje foglalkozni a témával.
 
Ebben a részben megnézzük, mit érdemes tudni a folsavról általánosságban, majd a következő részben a várandósság kapcsán folytatjuk a témát.
 
A folsav, B9-, vagy más néven M-vitamin, egy vízben oldódó vitamin. A folsav elnevezés valójában nem egyetlen vegyület jelent, hanem több hasonló szerkezetű és hatású vegyület, ún.folátok gyűjtőneve.
 
A folsav elnevezés a latin „folium” (jelentése: levél) szóból származik. Ennek pedig az az oka, hogy a folsav elsősorban a leveles zöldségekben található meg.
 
A sejtek osztódása szempontjából nélkülözhetetlen vitamin.
 
Általános hatásai, szerepe a szervezetben:
 
- elsődleges szerepe van a DNS-szintézisben
- fehérvérsejtek, vörösvértestek és a vérlemezkék képzésében
- az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében
- hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez
- B12-vitaminnal együtt csökkenti az érelmeszesedés, szív-érrendszeri betegségek kockázatát.
 
 
Alkalmazásának legújabb lehetőségei:
 
- véd a méhnyak-, vastagbél-, a mellrák és feltételezések szerint más ráktípusok ellen is
- nagy valószínűleg antioxidáns hatással is rendelkezik (a legújabb kutatások alapján)
- izületi problémák kezelésében is egyre biztatóbb eredményeket értek el
- alkalmazásával a terméketlenség kezelésében is sok esetben pozitív hatást tapasztaltak






Folsav.
 
A folsavhiány következtében kialakuló kórképek:
 
A terhesek, idősek, Chron-betegek és sok alkoholt fogyasztó személyek fokozottan veszélyeztetettek a hiányállapot kialakulásának szempontjából.
 
-  vérszegénység (megaloblasztos anaemia)
- neurológiai problémák (perifériás neuropathia, myelopathia, funikularis myelosis)
- vegetatív zavarok
- pszichiátriai zavarok (álmatlanság, ingerlékenység, feledékenység, depresszió)
- fejlődő szervezeteknél fejlődési rendellenességek léphetnek fel
 
 
Mellékhatások rendkívül ritkán, főleg nagy adagok alkalmazása esetén fordulnak elő. 
 
- gyomor-bélrendszeri tünetek: anorexia, hányinger, hasi feszülés, flatulencia, rossz szájíz. 
- központi idegrendszer: alvászavar, izgatottság, depresszió. 
- bőr irritáció 
- nagyobb dózis zavarhatja egyes gyógyszerek hatását és elfedheti pl. a B12-vitamin-hiány tüneteit. Ez utóbbi különösen a vegetáriánus táplálkozást folytatóknál lehet veszélyes. 
 
egyéb: igen ritkán allergiás reakciók 
 
 
Túladagolás.
 
A folsavat - vízben oldható vitamin lévén – szinte lehetetlen túladagolni, de, mit ahogy fentebb írtam, fokozza a mellékhatások kialakulását.
 
Ezenkívül a túl nagy mennyiségű folsav bevitele csökkentheti a cink hasznosulását.
 
 
Kapcsolódó írásaim: